زیپ

آموزش و طراحی وب سایت - بهینه سازی وب سایت -SEO -مشاوره بهینه سازی سایت رایگان-آشنایی با ابزارها و اخبار داغ دنیای فناوری

زیپ

آموزش و طراحی وب سایت - بهینه سازی وب سایت -SEO -مشاوره بهینه سازی سایت رایگان-آشنایی با ابزارها و اخبار داغ دنیای فناوری

Chrome OS ، تبلور عینی پردازش ابری

Chrome OS

گوگل که بزرگ ترین جست وجوگر آنلاین دنیا محسوب می شود، در فضای رقابت از هیچ تلاشی دریغ نمی کند و همین مساله باعث شده با اختلاف فاحش، مایکروسافت و یاهو را در عرصه جست وجوهای آنلاین پشت سر بگذارد. این شرکت با کمک سرویس هایی چون Gmail، Google Docs، تقویم اینترنتی و... در حال گام برداشتن در فضای کاری مجازی است و به اعتقاد بسیاری از کاربران و کارشناسان، اندروید که این سرویس ها را در خود جا داده، یک پلت فورم جامع برای گسترش فضای کاری مجازی محسوب می شود و می تواند محبوبیت فراوانی را کسب کند. اما تلاش گوگل برای رقابت در حوزه سیستم عامل به اندروید ختم نمی شود و مدتی است که این شرکت قدرتمند از تولید سیستم عامل ویژه ای برای رایانه های رومیزی و همراه با نام Chrome OS خبر داده است.

نخستین تصاویر منتشر شده از کروم

نخستین تصاویر منتشر شده از کروم



ویندوز در حال حاضر به صورت گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و بیش از دوسوم کاربران خانگی و تجاری آن را بهترین سیستم عامل موجود می دانند، اما گوگل با ذکر دلایل فراوان، تولید Chrome OS را امری بجا معرفی کرده و معتقد است می تواند در آینده جای ویندوز را بگیرد.

از ابتدای سال جاری میلادی شایعاتی در خصوص تولید سیستم عامل در شرکت گوگل منتشر شده بود، اما این شرکت حدود یک ماه قبل برای نخستین بار به صورت رسمی جزئیات اندکی را در مورد اولین سیستم عامل خود برای رایانه ها منتشر کرد و توضیح داد مهندسان و متخصصان گوگل سخت در تلاشند هر چه سریع تر Chrome OS را تکمیل کنند. شرکت گوگل معتقد است Chrome OS از جنبه های مختلف بهتر از ویندوز مایکروسافت، Mac OS X اپل، لینوکس و حتی اندروید خواهد بود.

کاربران طی سال های گذشته روش فعالیت های خود را در رایانه های شخصی تغییر داده اند و آن را از حالت آفلاین به آنلاین تبدیل کرده اند. این مساله یکی از مهم ترین عواملی محسوب می شود که گوگل را برای تولید این سیستم عامل جدید ترغیب کرده است.

سیستم عامل جدیدی که گوگل در حال تکمیل آن است، به جای اشغال حجم زیادی از حافظه داخلی رایانه، بر مبنای سیستم مجازی اینترنتی اجرا می شود. در این سیستم عامل اگر قصد گشت وگذار اینترنتی، ارسال پست الکترونیکی، نوشتن متن، به اشتراک گذاری تصویر، به روزرسانی شبکه های اجتماعی و... را داشته باشید، با سرعت بیشتری نسبت به سیستم های عامل سنتی این اقدامات را انجام خواهید داد و نیازمند استفاده از پردازنده قوی برای انجام چند فعالیت رایانه ای سنگین به صورت همزمان نخواهید بود.

این سیستم عامل جدید مبتنی بر فضای جدیدی از فناوری های مجازی موسوم به Cloud Computing است. عبارت Cloud Computing در اصل به معنی توسعه و به
کارگیری فناوری های کامپیوتری (Computing) بر مبنای اینترنت (Cloud) است. این شیوه به کاربر امکان می دهد تا بدون آنکه اطلاعات تخصصی در مورد فناوری های پیچیده و تخصصی داشته باشد یا بخواهد کنترل زیرساخت های فناوری های نوین را در دست بگیرد، به صورت اینترنتی به آنها دسترسی پیدا کند. عبارت Cloud Computing یک مفهوم کلی است که برای یکپارچه کردن فناوری های نوینی مثل نرم افزار، وب2 و دیگر ترفند های جدید عرضه شده به کار می رود تا با موضوعات معمول و روزمره خود را تطابق دهد و تمامی نیازهای کاربران را برطرف کند. برای مثال، سرویس Google App ابزارهای عمومی تجاری را به صورت آنلاین عرضه می کند تا کاربران بتوانند در حالتی که اطلاعات و نرم افزارهای آنها روی سرور موجود است، از طریق یک مرورگر اینترنتی به آنها دسترسی داشته باشند.


بحش اعظم زیرساخت های توسعه و به کارگیری فناوری های کامپیوتری مبتنی بر اینترنت که در حال حاضر موجود است، شامل سرویس های قابل اطمینانی می شود که از طریق نسل آتی مراکز داده بر مبنای فناوری های مجازی سازی محاسبات و ذخیره سازی اطلاعات ساخته شده است. این سرویس ها با استفاده از اینترنت به عنوان تنها راه موجود، در سراسر دنیا قابل دسترس هستند و به کلیه نیازهای کامپیوتری کاربران پاسخ می دهند. سرویس های تجاری و بازرگانی در چنین نظامی باید از کیفیت مطلوب برخوردار باشند. از نظر محاسبه هزینه، بسیاری از سرویس های مبتنی بر فضای Cloud Computing با مدل های ارائه خدمات عمومی مانند برق، آب و تلفن مشابهت دارند، اما برخی دیگر از سرویس های مبتنی بر Cloud Computing به گونه ای هستند که کاربر باید در آن مشترک شود و به این صورت از خدمات آن استفاده کند. با به اشتراک گذاری فناوری های کامپیوتری «غیرملموس و میرا» بین مشترکان اینترنتی، میزان استفاده از این ابزارها افزایش می یابد و سرورها بی استفاده نمی مانند و با افزایش سرعت در توسعه نرم افزارها، هزینه این کار تا اندازه زیادی کاهش می یابد.

یکی از تاثیرات این رهیافت، افزایش قابل ملاحظه ظرفیت های کامپیوتر است و نیاز کاربران را به ارتقای کامپیوتر برطرف می کند. این به اشتراک گذاری با گسترش خطوط پهن باند پرسرعت اتفاق می افتد که به کاربران امکان می دهد در یک زمان، پاسخ زیرساخت های متمرکز کامپیوتری که در فضای دیگر قرار گرفته اند را دریافت کنند. گوگل هم اکنون ادعا می کند امکان ارائه خدمات مبتنی بر فضای Cloud Computing را در سیستم عامل Chrome OS ایجاد کرده و به جای آنکه کاربر آن را روی رایانه شخصی خود نصب کند، بخش اصلی سیستم عامل روی سرور مرکزی نصب می شود و سرعت اجرای سیستم عامل و نرم افزارهای نصب شده روی آن نسبت به برنامه ای نظیر ویندوز به میزان چشمگیری افزایش می یابد.

منابع آگاهی که از فعالیت گوگل در این زمینه اطلاع دارند، گزارش داده اند این شرکت برای اجرای همزمان چند برنامه و نرم افزار در سیستم عامل Chrome OS از روش نوینی استفاده می کند که تاکنون در سیستم های عامل رقیب وجود نداشته است.
گوگل همچنین معتقد است ذخیره فایل ها و برنامه ها روی حافظه داخلی رایانه امری قدیمی و نامناسب برای ساماندهی اطلاعات محسوب می شود و به همین دلیل، در سیستم عامل جدید رابط کاربری ویژه ای ارائه شده است که جریان ذخیره سازی اطلاعات را با اندکی تفاوت پیش می برد و سرعت نقل و انتقالات اطلاعات را بیشتر می کند. یکی دیگر از مسائلی که در این سیستم عامل مورد توجه قرار گرفته، فضای HTML است که کلیه نرم افزارها را نیز تحت پوشش قرار می دهد.

سیستم عامل Chrome OS که با آخرین استانداردهای اینترنتی سازگار شده، بر مبنای وب2 طراحی شده است. البته باید توجه داشت این طرح چندان هم جدید به نظر نمی رسد و شرکت پالم پیشتر با عرضه گوشی Palm Pre سیستم عامل جدیدی روانه بازار کرد که هسته مرکزی آن بر مبنای فضای اینترنتی طراحی شده بود و توسعه آن نیز به واسطه استانداردهای اینترنتی صورت می گرفت.

اما گوگل ادعا می کند ایده جدید Chrome OS فراتر از سیستم عامل پالم است. سیستم عامل مجازی گوگل در اصل مجموعه کاملی از ابزارها و خدمات اینترنتی نظیر پست الکترونیکی، ایجاد فایل های نوشتاری، ویرایش تصاویر و... است که کاربر همه آنها را به صورت یکجا در اختیار می گیرد.
باید توجه داشت Chrome OS نخستین سیستم عاملی نیست که با هدف رقابت با ویندوز وارد بازار می شود و تاکنون شرکت های فراوانی قصد رقابت با ویندوز مایکروسافت را داشته اند اما به اعتقاد برخی کارشناسان، آنچه Chrome OS را از دیگر رقبای ویندوز متمایز می کند، وابستگی بیشتر این سیستم عامل به اینترنت است که بر این اساس، می توان این محصول جدید را بزرگ ترین رقیب ویندوز نام گذاری کرد. با همه این توضیحات، Chrome OS هنوز وارد بازار نشده و تاریخ عرضه عمومی آن موقعی است که از زمان ورود آخرین نسخه سیستم عامل مایکروسافت موسوم به «ویندوز 7» چند ماهی می گذرد. مایکروسافت برای «ویندوز 7» هیچ رقیبی در بازار نمی بیند و معتقد است حتی Chrome OS نیز نمی تواند با این محصول وارد رقابت شود.

در مقابل، گوگل ادعا می کند پس از عرضه Chrome OS، عرصه را «ویندوز 7» تنگ خواهد کرد و سهم قابل ملاحظه ای از بازار جهانی آن را به دست خواهد آورد.

 

منبع: روزنامه سرمایه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد