زیپ

آموزش و طراحی وب سایت - بهینه سازی وب سایت -SEO -مشاوره بهینه سازی سایت رایگان-آشنایی با ابزارها و اخبار داغ دنیای فناوری

زیپ

آموزش و طراحی وب سایت - بهینه سازی وب سایت -SEO -مشاوره بهینه سازی سایت رایگان-آشنایی با ابزارها و اخبار داغ دنیای فناوری

پایان یک دوره : استیو جابز و مدیریت اپل

در 1955 به دنیا آمد و تا همین امروز سعی کرد همواره از مطرح ترین ها باشد. اما امروز صبح دانستیم که اپل مدیرعامل جدیدی خواهد داشت. استیو جابز کسی بود که شرکت اپل را در گاراژ خانه اش تاسیس کرد، آن را به موفقیت های عمده تجاری رساند و از آن اخراج شد. کسی که بعد از اخراجش NeXT Step و پیکسار را تاسیس کرد، به موفقیت رساند، فروخت و به اپل برگشت. کسی که فلسفه و کاریزمای خاص مدیریتیش را به تکنولوژی افزود و توانست بیش از هر زمان دیگری بازار را تحت تاثیر قرار دهد. خالق آیپد، آیفون و آیپاد دیگر نمی تواند مدیر عامل باشد. حال از منتقدان گرفته تا اشخاصی که نقش اپل را روی پوست خود حک کرده بودند، از استعفای او شکه شده اند. نقش جابز روی دیوار های اینترنت به چشم می خورد.

 

واقعیت این است که زندگی جابز 56 ساله را نمی توان در یک پاراگراف توصیف کرد. چه عقایدی جابز را در موفقیتش یاری می کردند؟ او چه کار های مهمی کرده و چه میراثی برای دنیای تکنولوژی به جا گذاشته؟ پس چه چیزی باعث شده جابز از کارش کنار بکشد؟ ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

- دیدگاه های استیو:

1.jpg

دیدگاه های افراد بدون شک نقش مهمی را در موفقیت ها و شکست هایشان ایفا می کنند. شاید بتوان گفت دیدگاه ها سیستم عامل های ما هستند! ما بر مبنای آن ها فکر میکنیم، تصمیم می گیریم و عمل می کنیم. اول بیایید به سال 1996 برگردیم و ببینیم استیو جابز در مورد وب چه فکر میکرد؟

 

وقتی از استیو پرسیدند که وب چگونه می خواهد جوامع ما را تحت تاثیر قرار دهد، پاسخ او اینگونه بود: « ما در اقتصادی زندگی می کنیم که مبتنی بر اطلاعات است. اما من باور نمی کنم که جوامع ما هم اطلاعاتی باشند. مردم کمتر از آنچه باید فکر می کنند. این اساسا به خاطر تلویزیون است. مردم کمتر مطالعه می کنند. پس قطعا کمتر هم فکر می کنند. پس، من فکر نمی کنم بیشتر مردم از وب بخاطر اطلاعاتش استفاده کنند. در عین حال ما تحت اضافه بار اطلاعاتی هستیم. مساله این نیست که چه مقدار اطلاعات در وب جای می گیرد. مساله این است که بعضی افراد عملا خیلی بیشتر از آنچه نیاز دارند، اطلاعات دریافت می کنند.»

 

در عین حال استیو معتقد بود که وب به دو دلیل هیجان انگیز است. اول این که در همه جا در دسترس است و دوم این که مایکروسافت تصمیمی برای سلطه بر آن نگرفته! (توجه داشته باشید که سال 96 اوایل سلطه ویندوز بر کامپیوتر های شخصی بود) استیو جابز معتقد بود ویندوز با تعداد کمی نو آوری این سلطه را به دست آورده. او معتقد بود که نو آوری های تحت وب بسیاربیشتر خواهند بود. جابز عقیده داشت وب مکانی خواهد بود که گرفتار ابر سیاه سلطه نخواهد شد.

 

وقتی از استیو پرسیده شد که برندگان اصلی وب چه کسانی خواهند بود؛ او جواب داد: «افرادی که چیزی برای فروش داشته باشند. مردم می خواهند از وب چیز بخرند. آنها دوست دارند رفتن به فروشگاه های مختلف برای خرید را متوقف کنند.»

 

جابز همچنین حرف های زیادی در مورد طراحی زده که در این جا به یک مورد از آن ها اشاره می کنیم. او در سال 1985 گفته بود:« ما فکر می کنیم که مک می تواند میلیون ها میلیون نسخه بفروشد. اما ما مک را برای هیچ کس دیگری نساختیم. ما آن را برای خودمان ساختیم. ما عده ای از افراد هستیم که بین خودشان درباره خوب بودن یا نبودن مک قضاوت کردند. ما از این فراتر نرفتیم و در بازار پژوهش نکردیم. ما فقط می خواستیم بهترین چیزی را که ممکن بود طراحی کنیم.

 

استیو جابز از طراحی گرفته تا تکنولوژی و محصولات و خیلی چیز های دیگر؛ اظهار نظر های زیادی کرده است که ذکر آن ها در این مطلب نمی گنجد. اگر به این موضوعات علاقه مند هستید، توصیه می کنیم این صفحه را از دست ندهید.

 

- محصولات برتر اپل در دوران جابز:

2.jpg

اپل کامپیوتر در 1976 تاسیس شد. اولین کامپیوتر این شرکت حرف خاصی برای گفتن نداشت. اما اپل دو توانست موفقیت های مهمی برای اپل به ارمغان آورد. هکر ها این کامپیوتر را به خاطر انعطاف پذیری اش دوست داشتند. مدارس از آن برای آموزش برنامه نویسی بیسیک استفاده می کردند و پای این کامپیوتر حتی به دفاتر اداری هم باز شد.

 

مکینتاش از دیگر محصولات برتر این شرکت بود. رابط کاربری گرافیکی با موس، نقطه برتری این کامپیوتر بر رقبایش به شمار می رفت. شاید لازم نباشد بیش از این درباره این کامپیوتر چیزی بگوییم. آن هم وقتی که همه با آن آشنایی دارند.

 

سیستم عامل Mac OSX هم از محصولات دیگری بود که در زمان زمام داری استیو جابز بنیاد نهاده شد. این سیستم عامل به ادعای اپل، امن ترین و قوی ترین سیستم عامل جهان است. مک او اس ایکس، ریشه ای کاملا متفاوت با اجدادش حتی مک او اس 9 دارد. این سیستم عامل بر مبنای یونیکس ساخته شده و اولین زیر بنا هایش در شرکت NeXT Step پایه گذاری شده است.

 

آیپاد و آیفون و آیپد هم محصولاتی هستند که همه با آن آشنایی دارند. این سه برادر، هر یک به ترتیب دنیای موسیقی، تلفن های همراه و تبلت ها را دچار تحول کردند. بسیاری از افراد، این سه محصول را شاخص ترین محصولات این شرکت می دانند. اپل نیز خودش آنها محصولات فرا PC می نامد.

 

در دوران جابز محصولات زیاد دیگری هم معرفی شدند که هر یک نسبت به نسل های قبلی خود موفقیت های بیشتری به دست می آوردند. جابز در حالی از اپل رفت که همه منتظر نسل بعدی آیفون و آیپاد تاچ بودند. زمانی که حتی زمزمه هایی از یک محصول کاملا جدید از اپل به گوش می رسید.

 

- مشکلات جابز و کناره گیری او:

3.jpg

واقعیت این است که استیو جابز از سال 2004 به نوعی از سرطان پانکراس مبتلا شده بود. او با این سرطان مبارزه کرده و می کند. در عین حال از همان زمانی که خبر بیماری اش منتشر شده بود، بسیاری از سهام داران و همچنین طرفداران این شرکت نسبت به او ابراز نگرانی می کردند. هر بار که جابز به دلیل مشکلات پزشکی اپل را ترک می کرد، اینترنت از حدس ها و گمانه زنی ها سرشار می شد و هر گاه او به روی صحنه می رفت، سهام ها بالارفته و امیدواری ها شروع می شد. اما سر انجام این روند صعود و نزول با اعلام کنار رفتن استیو جابز از مقام مدیر عاملی، پایان یافت.

 

بلومبرگ حالا گزارش کرده که استیو جابز در چند هفته اخیر خانه نشین شده بود. اما او برای آخرین روز کاری اش، یک روز کامل در اپل سر کار رفت. همچنین اعلام شده که استعفای او به دلیل بد شدن ناگهانی حالش نبوده است. حالا مساله این است که اپل از این به بعد روند نزولی پیدا خواهد کرد یا صعودی؟ خیلی از صاحب نظران، روی صعودی بودن این روند؛ دستکم برای 2 یا 4 سال آینده خوشبین هستند. گرچه بعضی هم به نزولی بودن آن اعتقاد دارند.

 

- سخن آخر:  
همانطور که صبح امروز در نارنجی خواندید، بسیاری از مدیران فناوری جابز را یکی از برجسته ترین افراد می دانستند. بسیاری از کاربران هم، حتی منتقدین، کار جابز را تحسین می کردند. با این حال، از قرار معلوم دیگر ارائه های فوق العاده او را روی صحنه نخواهیم دید.

 

فضای فعلی روی اینترنت، به گونه ای است که ابتدا تصور می شود استیو جابز در گذشته است. در حالی که او در اپل است و به عنوان رئیس هیئت مدیره فعالیت می کند و هنوز نفوذ زیادی روی راهبرد های این شرکت دارد. ولی یکی از امیدوارانه ترین حدس هایمان می تواند باقی ماندن استیو جابز در سمت سخنگوی شرکت اپل باشد. که می داند؟ شاید این هم یکی دیگر از شگفتی های سیب گاز زده باشد.


منبع : نارنجی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد