زیپ

آموزش و طراحی وب سایت - بهینه سازی وب سایت -SEO -مشاوره بهینه سازی سایت رایگان-آشنایی با ابزارها و اخبار داغ دنیای فناوری

زیپ

آموزش و طراحی وب سایت - بهینه سازی وب سایت -SEO -مشاوره بهینه سازی سایت رایگان-آشنایی با ابزارها و اخبار داغ دنیای فناوری

معرفی فایرفاکس او اس، سیستم عامل ویژه ابزارهای موبایل موزیلا

موزیلا ، شرکتی که صاحب یکی از موفق ترین مرورگرهای وب دنیا با نام فایرفاکس است، روز گذشته خبر برنامه خود برای عرضه یک سیستم عامل موبایل کاملا باز را رسما اعلام کرد: Firefox OS 

انتظار می رود که اولین دستگاه های مجهز به Firefox OS در سال ۲۰۱۳ وارد بازار شوند و موزیلا قبل از این یک برنامه حمایتی بسیار گسترده را برای کسب جایگاه مناسب در بازار موبایل و دیگر ابزارهای همراه آغاز کرده است. برای مثال ZTE و TCL، دو شرکت بزرگ چینی تولید کننده موبایل گفته اند که ابزارهایی با پردازنده کوالکام اسنپ دراگون و فایرفاکس او اس تولید خواهند کرد. 

علاوه بر این، از هم اکنون صحبت هایی در خصوص پشتیبانی برخی اپراتورهای مشهور دنیا از این سیستم عامل به گوش می رسد. از این اپراتورهای موبایل می توان به دویچه تلکام (Deutsche Telekom)، اتصالات (که در بیش از ۱۸ کشور دنیا در خاورمیانه، آسیا و آفریقا مشغول فعالیت است)، اسپرینت آمریکا و تلفونیکا (Telefónica) از اسپانیا اشاره کرد. 

موزیلا می گوید که فایرفاکس او اس یک اکوسیستم موبایل کاملا باز خواهد بود که تماما بر اساس استانداردهای وب باز ( open web standards ) و اپلیکیشن هایی بر پایه HTML5 ساخته خواهد شد. فایرفاکس او اس در واقع نامگذاری دوباره ای برای پروژه Boot to Gecko موزیلا است که قصد داشت یک سیستم عامل موبایل بر پایه موتور Gecko تولید کند. موتوری که هم اکنون توسط بسیاری از پروژه های نرم افزاری بازمتن مورد استفاده قرار می گیرد. 

عملکردهای ابتدایی دستگاه (از قبیل تماس تلفنی، ارسال پیامک، تقویم و غیره) تماما بر پایه HTML5 خواهند بود و این کار قابلیت ها و امکانات بسیار گسترده ای را در اختیار توسعه دهندگان پلتفرم فایرفاکس او اس می گذارد. برای مثال توسعه دهنده می تواند اپلیکیشنی خلق کند که توانایی مشاهده و تجزیه و تحلیل تاریخچه پیامک های شما را داشته باشد. یا حتی بتواند در مواقع خاص، به صورت کاملا خودکار و بدون دخالت شما، پیامک ارسال کند. 

در حالی که اغلب اوقات از اندروید به عنوان یک پلتفرم باز یاد می شود، اما این سیستم عامل کاملا بر پایه استانداردهای وب باز نیست. که دعوای حقوقی اخیر گوگل-اوراکل بخشی از نتایج آن است. و البته دستگاه های اندرویدی اغلب دارای محدودیت هایی هستند که توسط گوگل یا شرکت های تولیدی تحمیل می شوند. روت کردن دستگاه هم قابلیت و امکانات بیشتری را باز کرده و در اختیارتان می گذارد، اما تنها تعداد کمی از کاربران از آن اطلاع داشته و یا آن را به کار می برند. 

به نظر شما آیا فایرفاکس او اس در کنار غول هایی چون گوگل، اپل و مایکروسافت حرفی برای گفتن و مجالی برای تنفس خواهد داشت؟


firefox-os-screens-640.jpg


منبع : www.narenji.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد