زیپ

آموزش و طراحی وب سایت - بهینه سازی وب سایت -SEO -مشاوره بهینه سازی سایت رایگان-آشنایی با ابزارها و اخبار داغ دنیای فناوری

زیپ

آموزش و طراحی وب سایت - بهینه سازی وب سایت -SEO -مشاوره بهینه سازی سایت رایگان-آشنایی با ابزارها و اخبار داغ دنیای فناوری

کوکی چیست؟

مطبوعات و رسانه ها از کوکى ها دیده مى شود. یکى از این تعاریف اینگونه بیان مى شود که: «کوکى ها برنامه هایى هستند که وب سایت ها در هارددیسک شما قرار مى دهند. آنها در کامپیوتر شما قرار گرفته و اطلاعات مربوط به شما و آنچه که شما در اینترنت انجام مى دهید را جمع آورى مى کنند و هر زمان که لازم باشد مى تواند تمامى اطلاعات جمع آورى شده توسط کوکى را بارگذارى (Load) کند.»

مشکل اینجاست که هیچ کدام از اینگونه تعاریف صحیح نیستند. کوکى ها برنامه نیستند و نمى توانند مانند یک برنامه اجرا شوند. از این رو نمى توانند هیچ گونه اطلاعاتى براى خود جمع آورى کنند و یا اینکه اطلاعات شخصى شما را از کامپیوترتان گردآورى کنند. در حقیقت یک تعریف صحیح از کوکى عبارت است از: «یک قطعه متنى که سرویس دهنده وب مى تواند در هارددیسک کاربر ذخیره کند. کوکى ها به وب سایت ها اجازه ذخیره کردن اطلاعات روى کامپیوتر کاربر و سپس بازیابى آن را مى دهند. براى مثال یک وب سایت تقریباً براى هر ملاقات کننده یک شماره شناسه (user ID) مجزا ایجاد مى کند و آن را در کامپیوتر کاربر ذخیره و بعدها به عنوان فایل کوکى به کار مى برد. اکثر سایت ها تنها یک قطعه اطلاعات که همان شناسه کاربر است را بر روى سیستم شما ذخیره مى کنند. یک زوج نام _ ارزش، یک قطعه داده (Data) نامگذارى شده است و یک برنامه نیست و هیچ کارى نمى تواند انجام دهد. یک وب سایت تنها مى تواند اطلاعاتى را که در کامپیوتر شما قرار داده بازیابى کند و نمى تواند اطلاعات را از دیگر فایل هاى کوکى و یا هر اطلاعات دیگرى از کامپیوتر شما بازیابى کند.

انتقال کوکى ها
در حقیقت این نکته که کوکى ها اطلاعات سرى و شخصى کاربران را براى اهداف و مقاصد معینى مى فرستند چندان مبناى علمى ندارد. هر وب سایت تنها مى تواند داده هایى را که بر روى سیستم شما ذخیره کرده دریافت کند و نه هیچ چیز دیگرى را. داده ها نیز به روش زیر نقل و انتقال پیدا مى کنند: اگر شما URL یک وب سایت را در مرورگر (Browser) خود تایپ کنید، مرورگر شما یک درخواست براى صفحه وب سایت ارسال مى کند. وقتى مرورگر این عمل را انجام داد در سیستم شما به جست وجوى فایل کوکى مى پردازد. اگر فایل مورد نظر را پیدا کند مرورگر شما تمام زوج نام _ ارزش را به همراه URL به سرویس دهنده ارسال خواهد کرد و اگر فایل کوکى را پیدا نکند هیچ داده اى هم نخواهد فرستاد. پس از آن سرویس دهنده وب درخواست صفحه و همچنین کوکى را دریافت مى کند و چنانچه زوج هاى نام _ ارزش دریافت شده باشند، مى تواند آنها را به کار گیرد. اما اگر زوج هاى نام _ ارزش دریافت نشده باشند آن گاه سرویس دهنده متوجه خواهد شد که شما قبلاً از این سایت دیدن نکرده اید.

بر همین اساس سرویس دهنده یک شماره شناسه جدید براى شما در پایگاه داده هاى خود ایجاد مى کند و سپس زوج هاى نام - ارزش را به سیستم و در Header صفحه وب ارسال مى کند، و سیستم شما این زوج ها را بر روى هارددیسک ذخیره مى کند. فراموش نکنیم که سرویس دهنده وب مى تواند زوج هاى نام - ارزش را تغییر داده و یا اینکه هر بار شما به سایت مراجعه مى کنید و درخواست صفحه مى کنید زوج هاى جدیدى به آن اضافه کند. البته اطلاعات دیگرى نیز وجود دارند که سرویس دهنده مى تواند به همراه زوج نام _ ارزش ارسال کند. یکى از آنها تاریخ انقضا است و دیگرى یک مسیر است. به طورى که سایت مى تواند ارزش هاى کوکى متفاوتى را با قسمت هاى مختلف سایت مربوط کند. در عین حال باید توجه داشته باشید که شما بر روى این فرآیند کاملاً کنترل دارید و مى توانید یک گزینه را در مرورگر خود تنظیم کنید، به گونه اى که مرورگر هر بار به شما اطلاع دهد که یک سایت زوج هاى نام _ ارزش براى شما فرستاده و شما مى توانید آنها را پذیرفته و یا رد کنید.

استفاده از کوکى ها
در اصل کوکى ها به منظور رفع مشکل بزرگ افرادى که وب سایت ها را اجرا مى کنند، تکامل یافته اند.
به مفهوم دیگر، یک کوکى اجازه مى دهد وب سایت اطلاعات وضعیت را بر روى سیستم شما ذخیره کند. این اطلاعات سبب مى شود وضعیت مرورگر شما براى وب سایت مورد نظر مشخص شود. یک شناسه (ID) یک قطعه ساده از اطلاعات وضعیت است و چنانچه یک شناسه در سیستم شما وجود داشته باشد سایت متوجه خواهد شد که شما قبلاً از این پایگاه دیدن کرده اید. در اصل وضعیت به این شکل است که «مرور شما حداقل یک بار از این سایت دیدن کرده» و سایت، شناسه شما مربوط به این دیدار را مى شناسد. اما وب سایت ها به روش هاى مختلفى از کوکى ها استفاده مى کنند: مثلاً سایت ها مى توانند دقیقاً تعیین کنند که چه تعداد بازدیدکننده از سایت دیدن کرده اند. براى سرویس دهنده هاى پروکسى (Proxy)، Caching، تمرکزدهنده ها و... تنها راه براى اینکه یک سایت بتواند دقیقاً ملاقات کنندگانش را شمارش کند قرار دادن یک کوکى با یک شناسه واحد براى هر ملاقات کننده است. سایت ها همچنین مى توانند با استفاده از کوکى ها تعداد ملاقات کننده هاى جدید و همچنین ملاقات کننده هاى تکرارى را تعیین کنند و یا مشخص کنند که یک کاربر چگونه از سایت بازدید کرده است.

همچنین سایت ها مى توانند اولویت هاى کاربران را ذخیره کنند. به طورى که سایت مى تواند جست وجوى متفاوتى براى هر کاربر داشته باشد. مثلاً اگر شما سایت هاى MSN و Yahoo را ببینید، تغییرات محتوا، طرح کلى و رنگ را به شما پیشنهاد مى کند. همچنین به شما اجازه وارد کردن zipcode و دریافت اطلاعات وضع هوا را مى دهد. زمانى که شما zipcode خود را وارد مى کنید زوج نام _ ارزش زیر به فایل کوکى اضافه مى شود. سایت howstuffworks.com نیز مى تواند چیزهایى از قبیل سبدهاى خرید و گزینه هاى پرداخت سریع را اجرا کند. در این حالت کوکى یک شناسه را دربردارد و به سایت اجازه مى دهد که ردپاى شما را دنبال کند تا اگر شما چیزى به سبد خرید خود اضافه کردید خبردار شود. هر قلمى که شما به سبد خرید خود اضافه مى کنید به همراه ارزش شناسه شما در پایگاه داده هاى این سایت ذخیره خواهد شد. اجراى چنین مکانیسم مناسبى جهت خرید بدون وجود کوکى ها و یا چیزى شبیه آنها غیرممکن خواهد بود. توجه داشته باشید که در تمامى این مثال ها آنچه که پایگاه داده ها توانایى ذخیره کردن آن را دارد چیزهایى است که شما از سایت موردنظر انتخاب کرده اید مثل صفحاتى که در سایت مرور کرده اید و یا اطلاعاتى که به صورت online به سایت داده اید. تمام این اطلاعات در پایگاه داده ها ذخیره مى شوند. در حقیقت در بیشتر موارد تمامى آنچه که در کامپیوتر شما ذخیره مى شود یک کوکى شامل شناسه واحد شما است.


خطرات کوکى ها
اما بگذارید با یک مثال معضلات کوکى ها را هم یادآور شویم: فرض کنید کالایى را از یک فهرست سفارش خریدارى مى کنید. شرکت مذکور در یک فهرست اختصاصى نام، آدرس و شماره تلفن شما را از طریق سفارش شما در اختیار دارد و همچنین شرکت مذکور مى داند که چه اقلامى را خریدارى کرده اید. این شرکت مى تواند اطلاعات شما را به دیگر شرکت هایى که خواستار فروش محصولات مشابه هستند بفروشد. بدین ترتیب بازار تجارت از راه دور تقویت مى شود. در یک وب سایت نه تنها سایت قادر به ردیابى خریدهاى شما خواهد بود بلکه مى تواند صفحاتى را که شما مى خوانید و یا آگهى هایى را که شما بر روى آنها کلیک کرده اید ردیابى و پیگیرى کند. اگر شما کالایى خریدارى کنید و نام و آدرس خود را وارد نمایید آن سایت به طور بالقوه اطلاعات بیشترى نسبت به شرکت سفارش پست سنتى از شما دارد و این البته در برخى موارد باعث ناخشنودى افراد است.

البته هر سایتى سیاست هاى خاص خود را دارد و برخى از آنها از لحاظ اخلاقى قابل اعتمادتر هستند و با سخت گیرى در این مورد اطلاعات شخصى بازدیدکنندگان خود را با دیگر سایت هاى در معرض فروش، اشتراک و یا مبادله نمى گذارند. مورد دوم از مشکلات ایجاد شده توسط کوکى ها جدیدتر است. یکى از شرکت هایى که در ایجاد کوکى ها کمى افراطى عمل کرده شرکت Double click است که سهم مهمى در رابطه با بدگمانى مردم و کاربران در مورد کوکى ها دارد. این شرکت مى تواند فایل هاى کوچک Gif را به گونه اى در سایت قرار دهد که به Double click اجازه بارگذارى کوکى ها را بر روى کامپیوتر شما بدهد. سپس مى تواند تغییر مکان هاى شما را در سایت هاى متعدد دنبال کند. در واقع به طور بالقوه مى تواند رشته جست وجویى را که شما در موتور جست وجو تایپ مى کنید ببینید و از آنجا که مى تواند اطلاعات زیادى درباره شما از سایت هاى متعدد جمع آورى کند قادر است پروفایل هاى قدرتمند و به روزى را تشکیل دهد.

با آشکار شدن این نوع عملکرد و درز اخبار به بیرون کارشناسان خبر دادند که این شرکت پروفایل هاى بى نام را دوباره به اطلاعات نام و آدرس پیوند مى زند و آنها را به صورت مشخصى درآورده و سپس مى فروشد Double click و شرکت هاى مشابه در وضعیتى شبیه هم این کارها را انجام مى دهند. زیرا آنها در بسیارى از سایت ها آگهى ها را سرویس دهى مى کنند. البته پروفایل کردن سایت مقابل در محدوده توانایى هاى سایت هاى شخصى نیست زیرا کوکى ها مختص سایت هایى با امکانات قوى و حرفه اى هستند.

نکته اى که باید به آن توجه کرد این است که در حفظ اطلاعات شخصى دقت کرده و از کوکى ها هیچ ترسى نداشته باشید و بدانید که وجود آنها در اکثر موارد سبب بهبود ارتباطات اینترنتى شما مى شود. اما نباید فراموش کنیم که ارائه بدون حساب و کتاب اطلاعات مى تواند در مورد سایت هایى که تعهدى درباره حفظ و نگهدارى اطلاعات شما ندارند به ضرر شما تمام شود که کوچک ترین آن انبوهى از نامه هایى هستند که در هنگام هر نوع ارتباط اینترنتى، Mail box شما را انباشته مى کنند و علاوه بر هدر دادن اعتبار و هزینه اینترنتى باعث بى نظمى و آشفتگى Mail box شما مى شوند.

 

 

مشکلات کوکی ها :
کوکی ها مکانیزم کاملی برای شناسایی نیستند، ولی کارهایی را ممکن می سازند که شاید بدون آنها انجام همین کارهای ساده غیر ممکن بود. در اینجا به بررسی چند مشکل که از کارایی کوکی ها می کاهد می پردازیم.


افراد معمولاً از کامپیوتر ها به طور مشترک استفاده می کنند. هر کامپیوتری که در یک مکان عمومی مانند محل کار یا حتی در خانه معمولاً‌ به طور اشتراکی چند نفر از آن استفاده می کنند. و چندین نفر در زمان های مختلف بوسیله این کامپیوتر به اینترنت متصل می شوند. کوکی ها نمی توانند نیاز همه آنها را همزمان برآورده کنند. فرض کنید از یک مکان عمومی مانند یک کافی نت در حال خرید از یک فروشگاه اینترنتی هستید. این فروشگاه اینترنتی روی کامپیوتری که از آن برای خرید استفاده می کنید یک کوکی قرار می دهد تا اگر بار دیگر وارد این فروشگاه اینترنتی شدید حساب شما را استفاده کند. فروشگاههای اینترنتی معمولاً در این زمینه بسیار هشدار می دهند. یا فرض کنید که شما با استفاده از کامپیوتر شخصی همسرتان از فروشگاه اینترنتی آمازون خرید کرده اید و حال اگر همسرتان بعد از شما برای خرید وارد آمازون شود فقط با یک کلیک می تواند خرید کند البته با حساب شما!
در یک کامپیوتر با سیستم عاملی مانند ویندوز NT یا یونیکس که حسابها به طور مناسب و درست در اختیار کاربران قرار می گیرند کمتر این مشکلات پدید می آیند.

اگر کوکی ها پاک شوند. اگر شما با مرورگر خود ( مانند اینترنت اکسپلورر ) مشکل دارید. و از شرکت پشتیبانی کنندة این مرورگر کمک بخواهید ممکن است اولین چیزی که به شما بگویند تا انجام دهید پاک کردن temporary Internet files یا همان فایلهای موقت اینترنتی در شاخه ویندوز باشد. زمانیکه این کار را می کنید تمام کوکی ها را از دست می دهید و اگر سایتی را که قبلاً بازدید کرده اید بعد از این عمل دوباره بازدید کنید آن سایت شما را به عنوان یک کاربر جدید فرض خواهد کرد و برای شما یک کوکی جدید می فرستد. و به همین علت است که بعضی از سایتها از شما می خواهند که در آنها ثبت نام کنید ( یا اصطلاحاً رجیستر شوید. ) جون اگر با یک کلمه کاربری ( User Name ) و یک کلمه عبور ( Password ) شما می توانید وارد حوزه شخصی خود در آن سایت شوید حتی اگر فایل کوکی را از دست داده باشید.

چندین کامپیوتر. افراد زیادی در روز از بیش از یک کامپیوتر برای دستیابی به اینترنت استفاده می کنند. به عنوان مثال اگر شما یک کامپیوتر در محل کار و یک کامپیوتر در خانه و یک لپ تاپ برای خارج از این دو محل استفاده می کنید برای هر کامپیوتری که با آن به یک وب سایت متصل می شوید کوکی های جداگانه برای هر کامپیوتر ارسال می شود و این سبب می شود که تنظیمات خود را برای هر کامپیوتر به طور جداگانه انجام دهید که خسته کننده است.
حل مشکلات مذکور احتمالاً به همین سادگی ها هم نیست مگر اینکه از کاربر خواسته شود در سایت مذکور ثبت نام کند.

منبع: www.pcpedia.ir

۵ عامل کاهش پیج رنک سایت شما

ممکن است زمانی این اتفاق برای وبسایت یا وبلاگ شما هم رخ دهد، رنک شما نوساناتی داشته باشد. این تغیرات کوچک هشدار دهنده نیست، اما اگر رنک شما به طور ناگهانی پائین آمد می توانید روی این 5 دلیل مشکل را بررسی کنید.

RFID چیست؟

امروزه ضرورت شناسایی خودکار عناصر و جمع آوری داده مرتبط به آنان بدون نیاز به دخالت انسان جهت ورود اطلاعات در بسیاری از عرصه های صنعتی ، علمی ، خدماتی و اجتماعی احساس می شود . در پاسخ به این نیاز تاکنون فناوری های متعددی طراحی و پیاده سازی شده است .
به مجموعه ای از  فناوری ها که از آنان برای شناسایی اشیاء ، انسان و حیوانات توسط ماشین استفاده می گردد ، شناسایی خودکار و یا به اختصار Auto ID  گفته می شود .  هدف اکثر سیستم های شناسایی خودکار ، افزایش کارآیی ، کاهش خطاء ورود اطلاعات  و آزاد سازی زمان کارکنان برای انجام کارهای مهمتر نظیر سرویس دهی بهتر به مشتریان است .
تاکنون فناوری های مختلفی به منظور شناسایی خودکار طراحی و پیاده سازی شده است  .  کدهای میله ای ، کارت های هوشمند ، تشخیص صدا ، برخی فناوری های بیومتریک ، OCR ( برگرفته شده از optical character recognition  ) و RFID ( برگرفته شده از radio frequency identification  ) نمونه هایی در این زمینه می باشند .
در ادامه با فناوری RFID بیشتر آشنا خواهیم شد .

آشنایی اولیه با فناوری RFID
اجازه دهید برای آشنایی بیشتر با فناوری RFID چندین تعریف از آن را با یکدیگر مرور نمائیم :

  • RFID با استفاده از ارتباطات مبتنی بر فرکانس های رادیویی امکان شناسایی خودکار ، ردیابی و مدیریت اشیاء ، انسان و حیوانات را فراهم می نماید . عملکرد RFID وابسته به دو دستگاه تگ و  کدخوان است که جهت برقراری ارتباط بین یکدیگر از امواج رادیویی استفاده می نمایند . 
     

  • به مجموعه ای از فناوری ها که در آنان برای شناسایی خودکار افراد و اشیاء از امواج رادیویی استفاده می گردد ، RFID گفته می شود .  از روش های مختلفی برای شناسایی افراد و اشیاء استفاده می شود. ذخیره شماره سریال منتسب به یک فرد و یا شی درون یک ریزتراشه که به آن یک آنتن متصل شده است ، یکی از متداولترین روش های شناسایی خودکار است .
    به تلفیق تراشه و آنتن ، تگ RFID و یا  فرستنده خودکار  RFID گفته می شود . تراشه به کمک آنتن تعبیه شده ، اطلاعات لازم جهت شناسایی آیتم مورد نظر را برای یک کدخوان ارسال می نماید . کدخوان امواج رادیویی برگردانده شده از تگ RFID را به اطلاعات دیجیتال تبدیل می نماید تا در ادامه ، امکان ارسال داده برای کامپیوتر و پردازش آن فراهم گردد.
     

  •   RFID یک پلت فرم مهم جهت شناسایی اشیاء ، جمع آوری داده و مدیریت اشیاء را ارائه می نماید . پلت فرم فوق مشتمل بر مجموعه ای از فناوری های حامل داده و محصولاتی است که به مبادله داده بین حامل و یک سیستم مدیریت اطلاعات از طریق یک لینک فرکانس رادیویی کمک می نماید .  تگ های RFID با استفاده از یک فرکانس و بر اساس نیاز سیستم ( محدوده خواندن و محیط ) ، پیاده سازی می گردند . تگ ها به صورت فعال ( به همراه یک باطری ) و یا غیرفعال ( بدون باطری ) پیاده سازی می شوند  . تگ های غیرفعال، توان لازم جهت انجام عملیات را از میدان تولید شده توسط کدخوان می گیرند .
    کدخوان RFID ، معمولا" به یک کامپیوتر متصل می شود و دارای نقشی مشابه با یک اسکنر کد میله ای است . مسئولیت برقراری ارتباط لازم بین سیستم اطلاعاتی و تگ های RFID برعهده کدخوان RFID است.

شکل 1 ، یک نمونه تگ RFID را نشان می دهد .



شکل 1 : یک نمونه تگ RFID

شکل 2 ، یک نمونه کدخوان RFID  بی سیم با برد 80 متر را نشان می دهد .

شکل 2 : یک نمونه کدخوان RFID بی سیم

RFID چگونه کار می کند ؟
تگ و یا دستگاه فرستنده خودکار ، شامل یک مدار الکترونیکی است که که به شی مورد نظری که لازم است دارای یک کد شناسایی باشد ، متصل می گردد . زمانی که تگ نزدیک و یا در محدوده کدخوان قرار می گیرد ، میدان مغناطیسی تولید شده توسط کد خوان باعث فعال شدن تگ می گردد  .
در ادامه ، تگ بطور پیوسته اقدام به ارسال داده از طریق پالس های رادیویی می نماید .  در نهایت داده توسط کدخوان دریافت و توسط نرم افزارهای مربوطه  نظیر برنامه های ERP  ( برگرفته شده از  Enterprise Resource Planning   ) و SCMS ( برگرفته شده از Supply Chain Management systems  ) پردازش می گردد .
شکل  3 نحوه انجام فرآیند فوق را نشان می دهد .



شکل  3 : نحوه کار RFID

آیا RFID بهتر از کد میله ای است ؟
RFID و کدمیله ای دو فناوری مختلف با کاربردهای متفاوت می باشند . علی رغم این که ممکن است وظایف این دو فناوری در برخی حوزه ها نقاط مشترکی داشته باشد ، وجود برخی تفاوت ها نیز به اثبات رسیده است :

  •  نوع فناوری استفاده شده جهت خواندن کدها : یکی از مهمترین تفاوت های کد میله ای و RFID ، تبعیت کدهای میله ای از  فناوری موسوم به " خط دید " است . این بدان معنی است که یک دستگاه اسکنر لازم است کد میله ای را ببیند تا بتواند آن را بخواند . بنابراین لازم است برای خواندن یک کد میله ای ، کد مورد نظر در دید اسکنر قرار بگیرد .
     در مقابل ، شناسایی مبتنی بر  فرکانس رادیویی به "خط دید "  نیاز ندارد. تا زمانی که تگ های RFID  در محدوده قابل قبول کد خوان باشند ، امکان خواندن آنان وجود خواهد داشت .
     

  • عدم امکان پویش کدشناسایی در صورت بروز مشکل برای برچسب حاوی کد میله ای : در صورتی که برچسب حاوی کد میله ای خراب ، کثیف و یا پاره گردد ، امکان پویش کد میله ای وجود نخواهد داشت . این وضعیت در رابطه با تگ های RFID صدق نخواهد کرد.
     

  • فقدان اطلاعات تکمیلی  : کدهای میله ای استاندارد صرفا"  قادر به شناسایی محصول و تولید کننده آن می باشند و منحصربفرد بودن کالا را تضمین نمی نمایند . به عنوان نمونه کد میله ای که بر روی یک ظرف شیر وجود دارد همانند سایر کدهای موجود بر روی سایر محصولات مشابه همان تولیدکننده  است . این کار ، شناسایی محصولی را که تاریخ مصرف آن به اتمام رسیده است را غیرممکن می سازد .
     

  • ماهیت خواندن کدها : امکان خواندن تعداد بسیار زیادی از تگ های RFID در یک زمان و بطور اتوماتیک وجود دارد . این در حالی است  که کدهای میله ای می بایست بطور دستی و یکی پس از دیگری پویش گردند .
     

  • استفاده آسان و قابلیت اعتماد : در سیستم های مبتنی بر فناوری RFID ، امکان خواندن تگ ها از مسافت بیشتری وجود دارد .همچنین درصد بروز خطاء در زمان خواندن کد کمتر از کدهای میله ای است . 
     

آیا  فناوری RFID  یک فناوری جدید است ؟
RFID یک فناوری تائید شده از سال 1970 تا کنون است و به دلیل قیمت بالای آن تاکنون در برنامه های تجاری اندکی مورد استفاده قرار گرفته شده است . در صورتی که بتوان تگ ها را با قیمت مناسب تری تولید کرد ، استفاده از فناوری RFID می تواند بسیاری از مسائل مرتبط با کدهای میله ای را برطرف نماید . با توجه به این که امواج رادیویی قادر به حرکت در بین اکثر مواد غیرفلزی می باشند ، امکان استفاده از فناوری RFID در حوزه های گسترده تری  وجود دارد .

مزایای بکارگیری RFID
هم کدخوان ها و هم تگ ها می توانند دارای اندازه و شکل مختلفی باشند . با توجه به اندازه کوچک تگ ها و آزادی عمل جهت حرکت آنان ، سازمان ها و موسساتی که علاقه مند به استفاده از این فناوری می باشند از انعطاف بالائی در این رابطه برخوردار خواهند بود .
برخی از مزایای بکارگیری فناوری RFID عبارتند از :

  • تگ ها می توانند مخفی باشند و یا در اکثر مواد جاسازی شوند .

  • با توجه به این که تگ ها در ابعاد و اشکال مختلف ارائه می شوند ، کاربران می توانند با توجه به نیاز خود یکی از آنان را انتخاب نمایند.

  • جهت خواند کد لازم نیست که تگ در معرض دید مستقیم کدخوان قرار بگیرد .

  • با توجه به ماهیت تگ ها ( عدم نیاز به  تماس مستقیم ) ، استهلاک و فرسودگی وجود نخواهد داشت .

  • امکان دستکاری کدهای سریال ذخیره شده در تگ ها وجود نخواهد داشت .

برخی از کاربردهای RFID
از فناوری RFID در بسیاری از ساختمان های اداری و به منظور کنترل تردد کارکنان در بخش های مجاز و غیرمجاز استفاده می گردد . تعداد زیادی از فروشندگان کالا به منظور مراقبت الکترونیکی از محصولات خود در مقابل سرقت از این فناوری استفاده می نمایند . برخی نهادی دولتی نیز برای نظارت و کنترل متخلفین از فناوری فوق استفاده می نمایند .
برخی  دیگر از کاربردهای فناوری RFID عبارتند از : 

  • کنترل موجودی

  • کنترل دستیابی

  • تحلیل آزمایشگاهی

  • کنترل تعداد دور . به عنوان نمونه ، ثبت اتوماتیک تعداد دفعاتی که یک دونده می بایست طی نماید 

  • ثب زمان و مکان تردد .  به عنوان نمونه ، ثبت اتوماتیک زمان و مکان گشت زنی برای برخی مشاغل خاص 

  • شناسایی خودرو

  • امنیت ساختمان ها

  • ردیابی دارایی ها

  • کنترل ترافیک ، ردیابی رانندگان متخلف و ثبت اتوماتیک نخلفات

  • سیستم  های حمل و نقل

  • و موارد متعدد دیگر

 

 

 

چرا RFID طرفدار دارد؟

استراتژی وال مارت برای استفاده از RFID در زنجیره تولید دلیل عمده‌ای است بر این‌که این تکنولوژی پرطرفدار است. ولی این تنها دلیل نیست. عوامل مهم دیگری نیز وجود دارند. یکی از عوامل پیشرفت فوق‌العاده در تولید سیستم‌های RFID  با فرکانس‌های مافوق بالاست: سیستم‌های UHF قادرند توانایی اسکن دستگاه‌های کدخوان را افزایش دهند. به همین خاطر هنگامی که پالت‌ها از در انبار بیرون می‌‌روند و یا روی قفسه‌ها در ارتفاع بسیار بالا قرار می‌‌گیرند. کدخوان‌ها می‌‌توانند اطلاعات را بخوانند. عامل دیگر تلاش مرکز Auto  ID برای طراحی و ارایه سیستمی ارزان‌قیمت بود که براساس استانداردهای فراگیر و انعطاف‌پذیر عمل می‌‌کند. این یکی از پیش‌نیازهای عمده برای استفاده از RFID در یک زنجیره تولید و عرضه باز و فراگیر است. به گونه‌ای که یک کمپانی لیبل را روی محصول می‌‌گذارد و شرکت دیگر در طول زنجیره، اطلاعات روی لیبل را می‌‌خواند.
فراگیری و گستردگی اینترنت عامل مهم دیگری در شکوفایی تکنولوژی RFID است. البته این عاملی است که بسیاری آن را نادیده می‌‌گیرند. مرکز Auto  ID متوجه شد که از اینترنت می‌‌توان برای تبادل و تقسیم اطلاعات مربوط به محل کالا در هر نقطه زنجیره تولید و تقاضا استفاده کرد. قبل از این‌که Auto  ID ، ایجاد شبکه EPCglobal را پیشنهاد کند هیچ راهی (به جز استفاده از تلفن، فاکس یا ای‌میل) وجود نداشت تا به عنوان مثال شرکت A بتواند شرکت B را از ارسال محموله آگاه کند و شرکت B نیز بتواند به شرکت A اطلاع دهد که محموله رسیده است. با استفاده از شبکه، شرکت‌ها نه‌تنها می‌‌توانند محل کالا را در طول زنجیره تولیدی شناسایی کنند بلکه آن‌ها می‌‌توانند اطلاعات مربوط به محل کالا را نیز با یکدیگر مبادله کنند.

منابع:


RFID Journal 15
srco.com

داستان یک سیب گاز زده: تاریخچه Apple

تاسیس اپل (۱۹۷۶ تا ۱۹۸۰)

کمپانی اپل در سال ۱۹۷۱ با دوستی استیو وازنیاک ۲۱ ساله مهندس کامپیوتر و استیو جابز ۱۶ ساله متولد شد به طوری که با گذشت شش سال از آشنایی این دو نفر در سال ۱۹۷۷ این کمپانی با معرفی کامپیوتر شخصی Apple I که در گاراژ خانه جابز به صورت دستی ساخته شده بود رسما با نام تجاری Apple Computer Inc به بازار تکنلوژی وارد شد و توانست ظرف مدت کوتاهی با فروش تعدادی از این مدل کامپیوتر شخصی، اعتباری برای خود دست و پا کند. بلافاصله در سال ۱۹۷۷ اپل نوع دیگری از کامپیوتر شخصی یعنی Apple II را وارد بازار کرد که به دلیل مجهز بودنش به فلاپی درایو ۵٫۲۵ اینچی از رقبای دیگر خود در آن دوره نظیر Commodore که از نوار مغناطیسی برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می‌کرد، پیشی گرفت. در سال ۱۹۸۰ اپل سعی کرد با معرفی مدل Apple III که به نوعی بهینه شده سری Apple II به شمار می‌آمد با بزرگ‌ترین رقیب آن دوره یعنی آی‌بی‌ام که با تجهیز کامپیوترهای خود به سیستم عامل DOS توانسته بود سهم زیادی از بازار فروش را به خود اختصاص دهد، وارد رقابت جدی شود اما به دلیل ایراداتی که در طراحی این مدل وجود داشت مجبور شد تا صدها دستگاه از Apple III فروخته شده را به کمپانی برگردانده و از همین جا با تعیین و تشخیص راه‌حل‌های ممکن برای رفع مشکل مدل Apple III ایده ساخت مدلی جدید خلق شد.

لوگوی اپل

لیزا و مکینتاش (۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹)

در سال ۱۹۸۳ اپل با ارائه مدل «لیزا» (Lisa) که اولین کامپیوتر مجهز به ماوس و سیستم عامل دارای واسط گرافیکی، آیکون‌ها و پنجره‌ها بود توانست انقلابی بزرگ در زمینه کامپیوترهای شخصی به وجود آورد. بعد از آن در سال ۱۹۸۴ سیستم عامل مکینتاش توسط اپل در حالی روانه بازار شد که تبلیغات بسیار گسترده‌ای برایش انجام گرفته بود. ظهور مکینتاش و ارائه نسخه‌های مختلف برنامه‌های نشر رومیزی توسط کمپانی ادوبی (Adobe) نظیر PageMaker و بعدها برنامه ساخت انیمیشن موجب شد تا مکینتاش در بین انتشارات و سازندگان فیلم و موسیقی طرفداران بسیاری پیدا کند. بسیاری از نرم‌افزارهای مشهور کنونی مانند مایکروسافت ورد و ادوبی فتوشاپ اولین بار برای کامپیوتر مکینتاش نوشته شدند.

اواسط دهه ۱۹۸۰ اپل دارای دو دپارتمان بود: یکی روی سری‌های Apple II که خاص کاربران خانگی بود و دیگری روی سیستم‌های مکینتاش که مخصوص کاربران حرفه‌ای طراحی شده بود و به نوعی روی این دو دپارتمان تحقیقات بسیاری را انجام داد اما با تمام این تلاش‌ها و تحقیقات مکینتاش نتوانست به سهم بازاری مشابه دهه ۷۰ کامپیوترهای Apple II دست پیدا کند، اما همچنان به رقابت خود با کامپیوترهای IBM ادامه داد.

دوران طلایی (۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱)

ارائه مدل جدیدی از کامپیوترهای قابل حمل توسط اپل در سال ۱۹۸۹ به نام Macintosh Portable کلید خورد و بعد از آن نوت بوک PowerBook وارد بازار شد. نوت بوکی که با همکاری کمپانی سونی و به کارگیری باتری‌های دو ساعته، صفحه مانیتور ۹ اینچی و هارد درایو ۲۰ مگابایتی به فرمی کاملاً ارگونومیک طراحی شده بود توانست در سال ۱۹۹۱ سود زیادی را نصیب این کمپانی کند. این دوران به قدری در دوران کاری اپل سودآور و درخشان به شمار می‌آید که از آن به عنوان "دوران طلایی" یاد می‌کنند.

(1990 تا 1993)PowerBook و نزول

با یادگیری چند درس دردناک بعد از معرفی کامپیوتر حجیم مکینتاش پرتابل در 1989 ،اپل به طراحی صنعتی روی آورد و استراتژی خود را بر پایه ارایه سه مدل کامپیوتر قابل حمل بنا کرد. یکی از این مدل ها توسط Sony (که دارای مهارت در طراحی قطعات الکترونیکی کوچک،بادوام و کارا بود) ارایه شد. PowerBook 100 در سال 1991 ارایه شد و استاندارد شکل و ترکیب ارگونومیک کامپیوترهای لپتاپ را بنا کرد. این محصول شهرت اپل را به عنوان یک تولیدکنندهٔ با کیفیت هم در زمینه کامپیوتر های رومیزی و هم کامپیوترهای قابل حمل تثبیت کرد. موفقیت PowerBook و چند محصول دیگر اپل در این مدت باعث افزایش سود مالی شرکت شد. مجله MacAddict سالهای 89 تا 91 را دوره اول طلایی مکینتاش نامگذاری کرد.

ولی دوره طلایی ادامه پیدا نکرد. مایکروسافت ویندوز یک رابط جدید را به نمایش گذاشت که به عقیده بسیاری از مردم از نظر کارایی به راحتی مکینتاش بود. اپل، مایکروسافت را متهم به کپی برداری از روی مکینتاش کرد ولی ویندوز به پیشرفت خود ادامه داد. در طول دهه 90، اپل خط تولید خود را گسترش داد.اپل تنوع زیادی از محصولات را ارایه می‌داد. هزینهٔ تولید این گوناگونی محصولات از یک طرف و گسترش محبوبیت مایکروسافت ویندوز که با تبلیغات زیادی همراه بود از طرف دیگر منجر شد اپل تا مرز ورشکستگی پیش رود.

همکاری بزرگ (۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷)

در اوایل دهه 90 اپل به این نتیجه رسید که برای باقی ماندن در دنیای کامپیوتر باید مکینتاش را بازنویسی کند.احتیاجات کاربران و برنامه‌های کامپیوتری با سخت افزار و سیستم عامل های فعلی قابل پاسخگویی نبودند.در سال 1994 اپل طرفداران خود را با اتحاد با رقیب قدیمی خود یعنی IBM و موتورلا غافلگیر کرد.این یک پیشنهاد جدید بود برای تولید یک کامپیوتر جدید بود که از سخت افزار IBM و موتورلا و نرم افزار اپل استفاده می‌کرد.اپل با اتحاد AIM (Apple IBM Motorola) امید داشت که از مایکروسافت تنها رقیبش جلو بیفتد.بعد از آن اپل خط تولید Power Macintosh را راه اندازی کرد که از پردازنده PowerPC IBM به جای سری 68k موتورلا استفاده می‌کرد.سیستم عامل اپل برای پردازنده جدید بازنویسی شد.

در اواسط دهه 90 اپل بر روی بهبود قابلیت های سیستم عامل مکینتاش کار می‌کرد، بعد از اولین تلاش برای تغییر کدهای آن اپل به این نتیجه رسید که بهتر است نوشتن یک سیستم عامل جدید را آغاز کند و بعد آن را مطابق رابط کاربری مکینتاش اصلاح کند.بعد از شکست پروژه مشترک با IBM برای نوشتن سیستم عامل جدید، اپل سیستم عامل NEXTstep را که محصول شرکت استیو جابز بود را خریداری کرد. این باعث بازگشت جابز به اپل شد.در 9 جولای 1997 هیئت مدیره اپل جابز را بعد از 12 سال ضرر مالی و ارزش سهام پایین به سمت مدیرعامل منصوب کرد. جابز کار خود را به عنوان مدیرعامل موقت شروع کرد و دست به اصلاحات گسترده‌ای در ساختار اپل زد.

شروع دوباره (۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵)

در 1998 یک سال بعد از برگشت جابز به شرکت، اپل یک مکینتاش کامل را به نام iMac به بازار معرفی کرد ،یک طراحی جدید که بیشتر استانداردهای اپل را مانند SCSI و ADB را حذف کرده و به جای آن دو درگاه USB قرارداده بود. در حالی که از نظر فنی چندان قابل توجه نبود دارای یک خاصیت ابتکاری جدید بود یعنی پوسته پلاستیکی شفاف که در رنگ های آبی و سفید ارایه می‌شد. 800,000 سیستم iMac در سال 98فروخته شد. بعد از سال 93 این اولین سالی بود که اپل به سود می‌رسید. در سال 2001 اپل سیستم عامل Mac OS X را ارایه کرد که بر پایه NEXTstep و Unix BSD بنا شده بود. OS X بین مشتریان و حرفه‌ای ها به ثبات و قابلیت اعتماد بالا همراه با ضریب امنیتی یونیکس و با یک رابط کاربری که استفاده آسان از آن را تضمین می‌کرد شناخته شد. در اواخر 2001 اپل اولین iPod که دستگاه پخش دیجیتال موسیقی قابل حمل بود را ارایه کرد. محصولی که بافروش بیش از 42 میلیون به طرز شگفت آوری موفقیت آمیز بود. iPod با iTunes (که برنامه‌ای برای فروش موسیقی به قیمت هر آهنگ 99 سنت است) همراه شد.تا فوریه 2006 بیش یک میلیارد آهنگ قابل بارگیری از اینترنت برای iPod وجود دارد. در مارس 2005 اپل پشتیبانی خود را از تکنولوژی جدید Blu-Ray سونی اعلام کرد و به Blu-Ray Association پیوست. جابز در ژوین 2005 در یک سخنرانی از فروش کامپیوترهای جدید مکینتاش با پردازنده اینتل در ژانویه 2006 خبر داد. وی همچنین گفت که انتقال مکینتاش از PowerPC به Intel تا سال 2007 طول خواهد کشید.

عصر اینتل (۲۰۰۶ تا کنون)

اپل در دهم ژانویه 2006 اولین کامپیوترهایش را با پردازنده اینتل ارایه کرد. لپ‌تاپ جدید MacBook Pro جایگزین سری قدیمی PowerBook شده است که حدود 4 برابر سریعتر است[نیازمند منبع] و آی‌مک جدید که 2تا 3 برابر سریعتر شده است. هر دو از پردازنده‌های اینتل با تکنولوژی Core Duo استفاده می‌کنند. مشارکت اپل و اینتل یک اصطلاح جدید را میان کاربران کامپیوتر به وجود آورده است، مکتل “Mactel” در جواب عبارت “Wintel” که به کامپیوترهایی که با پردازنده Intel و سیستم عامل Windows کار می‌کردند اطلاق می‌شد ساخته شده است.البته این عبارت هیچگاه توسط یک مقام رسمی دو شرکت استفاده نشده است و بیشتر در میان طرفداران رواج پیدا کرده است

نماد اپل:

نماد اصلی اپل توسط استیو جابز و رون وین طراحی شده بود که ایزاک نیوتن را نشان می‌داد درحالی که زیر یک درخت سیب نشسته است .هرچند این طرح خیلی زود با طرح مشهور سیب رنگین کمان که یک گاز از کنار آن گرفته شده تعویض شد.این یکی از طرحهایی بود که راب یانوف در سال 1976 به جابز نشان داده بود[نیازمند منبع]. در سال 1998 نماد اپل تک رنگ شد بدون اینکه رنگ خاصی برای آن به کار رود، برای مثال سیب بر روی PowerMac G5 و Apple iMac خاکستری است، در Mac OS X به صورت پیش فرض آبی است. در صفحه بوت OS X 10.3 و OS X 10.4 رنگ کرومی دارد و بر روی iBook و PowerBook G4 وMacBook Pro سفید است. نماد اپل یکی از شناخته شده ترین نمادها در جهان است و به طور برجسته در تمامی محصولات اپل و فروشگاه‌ها دیده می‌شود.

تمام لوگوهای اپل

مشاهده تمام محصولات اپل تاکنون

منبع: ویکی پدیا

Adobe AIR چیست؟

Adobe Air Logo

Adobe Integrated Runtime با نام اختصاری-تجاری AIR یک Runtime قابل اجرا در هر نوع سیستم عامل (cross-operating system runtime) موجود بر روی رایانه ی شما می باشد که به شما این امکان را می دهد که با هر نوع مهارت طراحی وب از قبیل JavaScript ،HTML ،Flex ،Flash و یا Ajax یک محصول RIA یا همان Rich Internet Applications را ایجاد کرده و آن را برای Desktop رایانه Deploy نمائید. AIR همچنین به شما این امکان را می دهد که با کار در یک محیط آشنا و به طبع آن با احساس راحتی بیشتر و با کمک پشتیبانی اون از تکنولوژی های فوق بتوانید بهترین اپلیکیشن ممکن برای رفع تمام نیاز های خود را بسازید.
در ادامه مبحث AIR و تکنولوژی هایی که به طریق آنها میتوان Adobe AIR رو پیاده سازی کرد، باید گفت که میتوان با کمک یکی از موارد زیر و یا حتی ترکیب هر کدام از آنها یک پروژه ی AIR طراحی و پیاده سازی کرد:
. Flash / Flex / ActionScript
. HTML / JavaScript / CSS / Ajax
. PDF نیز میتواند در هر نوع اپلیکیشنی از این دست موجود باشد...
در نتیجه، اپلیکیشن های AIR میتوانند:
. بر پایه ی Flash یا Flex باشند. اپلیکیشن هایی که محتوای آنها  Flash و یا Flex و یا ترکیب این دوست.
. بر پایه ی Flash یا Flex همراه با HTML یا PDF باشند. آنهایی که محتوای آنها شامل Flash و یا Flex به همراهی HTML (و همچنین JS و CSS) یا PDF می باشند.
. بر پایه ی HTML باشند. یعنی آنهایی که محتوای آنها توسط JavaScript ،HTML و یا CSS پیاده سازی می شوند.
. بر پایه ی HTML باشند و به کمک Flash/Flex و یا PDF. به این صورت که پایه ی کار HTML بوده و اپلیکیشن ما از Flash/Flex و یا PDF کمک می گیرد.
نکته ی بسیار جالب این است که کاربران پروژه های AIR به همان صورت از آن استفاده میکنند که از اپلیکیشن های عادی تحت ویندوز خود. Runtime مورد نیاز برای اجرای اپلیکیشن های AIR تنها یک بار بر روی دستگاه کاربر نصب شده و بعد از آن تنها کافیست که پروژه های تحت Adobe AIR را نصب کرده و بعد دقیقا مانند یک اپلیکیشن ویندوزی (desktop application) از آن استفاده کنیم.

Adobe AIR runtime یک پلتفرم سازگار برای ایجاد اپلیکیشن های Cross-OS (اپلیکیشن هایی که بدون در نظر گرفتن نوع سیستم عامل، در هر نوع OS ای قابل اجرا باشند) و یک framework مخصوص برای این اپلیکیشن ها ایجاد میکند که به این ترتیب وابستگی به مرورگرها و به طبع آن مشکلاتی که برای یک اپلیکیشن در هنگام اجرا در مرورگرهای متفاوت رخ میدهد را از بین میبرد. یعنی به جای طراحی یک اپلیکیشن برای یک سیستم عامل خاص و یا در نظر گرفتن یک سری خصوصیات ویژه مربوط به یک مرورگر خاص ما Runtime مورد نظر را هدف قرار داده و بی هیچ دغدغه ای از این حیث، اپلیکیشن خود را ایجاد میکنیم. از مزایای این مورد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
. اپلیکیشن های توسعه یافته برای AIR در هر نوع سیستم عاملی بدون انجام هیچ کار اضافه ای توسط شما اجرا می شوند. Adobe Runtime تمام تراکنش ها و تعامل های موجود با سیستم عامل را در تمامی حالات به صورت کاملا مطمئن انجام داده و مدیریت می کند.
. با کمک Adobe AIR طراحی تمام اپلیکیشن های بر پایه ی آن، به علت وجود یک الگو و زمینه مشخص بسیار ساده تر و سریع تر انجام پذیر است. این امکان برای شما وجود دارد که اپلیکیشن web based خودتون رو بدون نیاز به آموختن هیچ گونه زبان برنامه نویسی سنتی تحت ویندوزی به عنوان یک پروژه ی ویندوزی و برای desktop طراحی کرده و توسعه دهید. این روش بسیار ساده تر از استفاده از یک زبان برنامه نویسی سطح پائین مثل C و یا ++C بوده و دیگر نیازی نیست شما توابع پیچیده API مربوط به هر سیتم عامل مجزا را برای پیاده سازی اپلیکیشن خود تحت آن سیتم عامل، بلد باشید.
وقتی یک اپلیکیشن AIR را پیاده سازی میکنیم، می توانیم از مجموعه ی غنی ای از فریم-ورک ها و  توابع API سود ببریم:
. توابع API مخصوص به AIR توسط Runtime و فریم ورک آن ارائه می شوند و در هر سیستمی یکسان است.
. توابع ActionScript API در یک فایل SWF و یا فریم ورک Flex وجود داشته و استفاده می شوند. (به همان خوبی کتابخانه ها و فریم-ورک های بر پایه ی ActionScript)
در کل، Adobe AIR نمونه ای ارائه داد که به طریق آن نحوه طراحی، پیاده سازی و توسعه ی اپلیکیشن ها به طور هیجان انگیزی تغییر کرده بود. ما با دست بازتر و کنترل بیشتری یک اپلیکیشن طراحی کرده و توانستیم پروژه ی تحت HTML ،Flex ،Flash ویا Ajax خود را به عکس معمول، تحت ویندوز ارائه و توسعه دهیم، در حالی که دیگر هیچ نیازی به آموختن هیچگونه زبان برنامه نویسی سنتی ِ تحت ویندوزی نداشتیم....

لینک های مرتبط:

. Click Here : Adobe AIR main page - Read More and download runtime
.
Click Here : Adobe AIR ShowCase Applications
.
Click Here : Adobe AIR Sample Applications
.
Click Here : Adobe AIR Developer Derby

منبع: 30sharp - محمد پور حسین

Air

بازگشت استیو جابز به اپل

استیو جابز

استیو جابز

استیو جابز، مدیر ارشد عملیاتی شرکت اپل، پس از 6 ماه جدایی، به این شرکت بازگشت. پیش از این اعلام شده‌بود که استیو جابز دچار سرطان لوزالمعده شده و تا مدتی نمی‌تواند به فعالیت‌های خود در اپل ادامه دهد. جابز در این مدت ِ غیبت تحت درمان دارویی قرار گرفته‌بود که به گفته‌ی پزشکان وی، حال او بهتر شده و بیماری او روند کندتری را پیش گرفته‌است. کمپانی اپل اعلام کرده که جابز اجازه دارد چند ساعت در هفته در شرکت حضور داشته باشد و می‌تواند باقی وقت خود را در خانه‌ی خود بگذراند. البته شایعاتی درباره‌ی عدم حضور جابز در بخش امور مالی شرکت اپل به گوش می‌رسد و باید صبر کرد تا ببینیم مدیران اپل چه تصمیمی درباره‌ی عدم حضور احتمالی جابز در این سمت خواهند کرد. این درحالی‌است که پزشکان بهبودی استیو را موقتی خوانده‌اند و امکان تشدید بیماری او وجود دارد. بازگشت جابز به سمت خود واکنش‌های زیادی از سمت هواداران شرکت اپل را به همراه داشت که اکثرا واکنش‌های غیررسمی بوده‌اند. بسیاری از مردم از این بازگشت خوشحال شده‌اند و از او خواسته‌اند به فعالیت‌هایش در اپل ادامه دهد.

در همین رابطه:

Steve jobs back to work at Apple